Saturday, June 19

Happy Father's Day



20 June 2010 tomorrow will be Father's Day. I would like to take a little time tonight to write a little, out of too many things i adore about this amazing man.

Time to recall my childhood memories. Mase kecik2 dulu, saya paling rapat dgn bapak. Orang cakap kalau anak perempuan mesti lagi rapat dgn bpk berbanding mak. memang betol. Saya lagi rapat dgn bapak and saya lebih rase free nak bercakap or manje2 (or gedik2) dgn bapak berbanding mak. Sepanjang saya hidup di dunia ni, makbpk memang xpernah jentik sikit pun (apelagi pukul kan) atau jerit2 atau marah2. sebab the way i was brought up nilar, saya jadi mcm ni skrg. saya xboleh terima org cakap kasar2 or marah2 apalagi jerit2. memang pantang (and saya akan buat benda yang sama pada anak2 saya nanti, didik dengan kelembutan & hikmah. am i exaggerating? x kot. ni memang impian saya insyaallah. Kat rumah dulu, bapak pertama kali beli rotan pun mase Afdzal (anak ke3) dh agak besar. tu pun bapak xpenah pakai rotan tu, rotan tu hanya digantung di dinding rumah utk tujuan display sahaja. Acah2 ja. xpenah pakai pun.

Dulu masa kecik2 bapak panggil saya 'bertuah bapak' and adik saya hamzah 'nyawa bapak'. Then as time goes by..gelaran tu dh berpindah ke adik-adik saya yg no 3 and 4. hehe. skarg Afdzal memegang gelaran bertuah bapak and Dhuha pulak nyawa bapak. sampai sekarang aunty2 saya akn bercakap psl bapak yg pggl anak-anak dia nyawa and bertuah.hehe..Classic kan? apelagi kalau bapak nyanyi lagu utk tidurkan saya and adik2..mmg buat saya terlena. I can still remember the song yang bapak seniri compose lagu and lirik die =)

Bapak's ALL-TIME-FAVOURITE : satayyyy!! Bapak mmg suke bwk ktorg adik-beradik keluar makan satay.

Dlm banyak hal, bapak paling ambik berat soal makan kami berempat. sepanjang saya sekolah rendah and menengah dulu, saya TAK PERNAH, i repeat, TAK PERNAH pergi sekolah tanpa breakfast dulu. mak and bapak akan gilir2 buat breakfast. biasanya roti 2 keping and telur setengah masak. Saya rase sebab amalan nilar saya jadi tinggi and membesar dgn sihatnya (makan protein tiap2 pagi ok, heheh). Bapak has always been a man yang akan turun padang utk masak buat anak-anak. Where else in this world can you find a father as dedicated as that? That's why bapak is special =)

Time kecik2 dulu memang jadi anak manja intan payung berlian bapak lah..Bile dh besar, bapak jadi tegas sikit. Dh xmanje2 sgt, ada ketegasan dlm setiap keputusan bapak. and saya memang bukan jenis anak yang rebel atau xdgr cakap, kalo bpk cakap A, A lah saya buat. kalau B, B lah.Memang anak solehah.isshh propaganda betol miss kim ni.haha.

Hmm..smp lah skrg pn, byk hal dalam hidup saya yg saya masih mintak pendapat bpk. Smp lah keputusan terbesar dalam hidup sya buat masa ni, soal pasangan hidup saya..itu pn atas suggestion, keizinan and restu bapak =)(It was when i first met Mr Fendy and each day i thank Allah for it, he's just the right man for me and will remain still forever. Berkat doa makbapak jugak =)

Mase ni mak and saya buatkan kek utk bapak ;) Owh how i miss those dayss..

Hari ini, saya sangat berbangga and bersyukur atas kurniaan Allah utk saya and adik2. Bapak sangat kuat semangat. Starting tahun lepas sejak mak di diagnosa menghidap kanser, bapakla yang paling kuat semangat and tak putus asa. di kala sya merasa putus asa dgn semua ujian ni, bapak la yang pujuk saya balik. Bapak sangat tenang (mungkin nmpak dr luar, tp hati di dalam bergelojak siapa tahu kan. tp bapak kena jadi yg paling kuat dlm family and die kne tunjuk contoh itu utk saya and adik2) Kalau dari dulu mak yang byk jaga makan pakai bapak..skrg Allah Maha Kuasa, dia bagi keadaan bertukar, skrg bapak yang kena jaga makan pakai mak. Mungkin Allah nak bagi mak merasa jgk dijaga oleh seorang suami, after all these years..mak yg dok jaga bpk. Semua ada hikmahnya..=)

Hari ini, nurul lebih respect bapak, lebih sayangkan bapak dan lebih bersyukur memiliki seorang bapak yang tabah dan xmengenal putus asa.

Bapak, you are in your very own class and with that i wish you a very Happy Father's day. May the blessings of Allah be yours all the way through.

Ikhlas from daddy's only girl. Hugs hugs~

No comments:

Post a Comment