Sunday, March 27

Azam saya hari ini. I'm inspired.

Saya berharap untuk menjadi muslim yang cerdik pandai, bukan saja dalam pelajaran, tapi jugak dalam life. Saya berharap adik-adik saya juga mempunyai cita-cita macam ni...

"Tidak ada jalan mudah dalam hidup ini untuk mencapai kejayaan. Apa lagi kalau kita orang kebanyakkan yang bukan dari golongan ternama atau bangsawan yang sudah ada pangkat. Kejayaan yang dicari mesti lah berasaskan kepada keupayaan dan usaha gigih" Kata-kata in saya petik dari sebuah buku tulisan Zaid Ibrahim berjudul 'Saya juga Melayu'.

Saya bukan datang dari keluarga senang, and tell you what, i never have regrets, sebab saya rasa kesusahanlah yang membentuk saya sekarang. Saya lebih tabah dan tahan cabaran, lebih matang dan berani.

Saya berazam untuk membaca lebih banyak buku-buku hasil pemikiran cendikiawan kita (bukan orang-orang politik yang jahil tidak bertamadun ya. Mintak maaf, saya rasa malu menjadi orang Melayu buat kesekian kalinya dengan semua permainan politik negara ini) dan of course, buku-buku berbahasa Inggeris yang mostly very knowledgeable and inspiring. Lepas bergaji nanti, saya harap saya akan lebih generous dan tidak kedekut membeli buku-buku ilmiah untuk dibaca tiap-tiap malam before going to bed. Sekarang ni student, xde duit lagi, so dimaafkanlah. Yup itu memang azam saya. Membaca. Readers are leaders.

Saya nak jadi a good quality muslimah dan melahirkan anak-anak yang cerdik, cerdas, dan berpegang pada ajaran Islam (Saya bukanlah terlalu baik agamanya, kadang-kala saya off-tract juga, tapi saya bersyukur Allah selalu sedarkan saya semula).

Our country really need a new Muslim generation very badly, and i promise to make it happen! My kids will grow up and be someone i can be proud of (I'll always keep this in mind and tell my kids about this every single day. Bende yang hari-hari kita cakap akan diserap automatically. Dan saya cukup menyampah dengan orang-orang yang suka cakap kosong dan bergurau secara keterlaluan di depan anak-anak. Saya sedikit anti dengan orang-orang sebegini sebab saya rasa minda mereka masih seperti minda kampung. Bergurau boleh, tapi biarlah kena pada tempat dan keadaan. Anak-anak perlu diasah dengan kasih sayang dan keperibadian ibu bapa yang respectable) Terima kasih bapak dan arwah mak (Al-Fatihah) yang telah menunjukkan contoh teladan yang baik, mendidik saya dengan penuh kasih sayang dan penuh berhikmah (tak perlu nak rotan-rotan pun), i'll do the same to my kids nanti insyaAllah..

Allah grant me with knowledge and strength. Dan semoga adik-adik lelaki saya sentiasa ditambahkan ilmu yang diberkati dan dipelihara Allah selalu. Amin!

1 comment:

  1. same2 kita lahirkan generasi yg celik ilmu + celik agama..aminnnn

    ReplyDelete