Wednesday, March 30

The Detox Diet Plan


Dr Fren and Dr Amel came over to our house just now, we bersembang2 and talked about a few stuffs. Tetibe terkeluar topik about exercise and detoxification. Dr Fren bagi a very useful tips utk saye, which saye pun baru tau pasal bende ni, so saye pun browsing lah utk dpt more info, and utk tau how safe is detox diet for your body. Some diet can cause more harm than good kan?


Detoxification..mesti semua pun dah faham dari the word itself, means removing any toxic/chemical substance from your body. Kenape saye find bnde ni interesting, that's because saye baru je watch Rachel Ray talkshow yang juge kebetulan bercakap tentang cancer and detox. Die bercakap ttg how much harm our food/chemicals/environment nowdays can higher our risk of getting cancer. She promote organic food (Tapi organic food ni mahal, kalau nk mkn everyday organic, mcm almost impossible lah kan?) So ape yang kite orang2 yang xbape byk duit ni boleh buat is to DETOX!


Ade beberapa pakar yang berpendapat, detox ni sebenarnya tidak bagus utk kesihatan, kite xpyh susah2 nak detox sebab badan kita ni system die dah di well-designed to actually detox everything that we consume daily. Memang hati kita (liver) tugas dia utk detox. And semua bahan2 berbahaya dan tak berguna utk badan akan dikeluarkan oleh buah pinggang kita dan terbentuklah urine/air kencing. Detox punya side effect lebih harmful than good.


Tapi, beberapa studies daripada sumber-sumber yang dipercayai telah menunjukkan yang detox ni bagus, ASALKAN dibuat dengan cara yang betul. Because too much exposure on chemicals nowadays menyebabkan badan kita xmampu nak keluarkan semua toxin. So we need to help our body with that!


Detox diet plan berfungsi untuk :

- cleansing the colon (cuci usus besar kita)
- meningkatkan peredaran darah yang sekaligus membantu mengeluarkan bahan2 toxin
- memberi nutrition kepada liver untuk berfungsi lebih baik
- "merehatkan" organ-organ seperti liver, perut dan buah pinggang yang selama ni bekerja keras
- membentuk tisu-tisu baru yang lebih sihat
- slows down aging! (ini penting!)


Actually ada banyak detox diet plan ni, tapi senang cerita, kita ambik yang paling simple and praktikal untuk kita. Caranya : Memakan fresh fruits, unsweetened juice, sayur-sayuran yang direbus pakai air SAHAJA, dan plenty of PLAIN WATER selama 3 HARI. Selama 3 hari ni, badan kita akan feels very restless sebab makanan yang kita ambik tu xde karbohidrat (source of energy) langsung. Yang ada cuma gula buah-buahan and vitamins je. So dinasihatkan, buatlah diet ni masa hari Jumaat, Sabtu, Ahad.

Food to avoid during detox diet:
Fried meat, chicken, turkey and any meat products like sausages, burgers, and pate
Milk, cheese, eggs, cream
Butter and margarine
Any food that contains wheat including bread, croissants, cereals, cakes, biscuits, pies, pastry, quiche, battered or breadcrumbed foods, etc
Crisps and savoury snacks including salted nuts
Chocolate, sweets, jam and sugar
Processed foods, ready meals, ready-made sauces and takeaways
Alcohol
Coffee and tea
Sauces, pickles, shop bought salad dressing, mayonnaise
Salt
Fizzy drinks and squashes, including diet versions



During detox, kita akan rasa xsedap badan, pening-pening, n mual muntah pada sesiapa yang xtahan. Tapi tu effect sementara ja, sebab badan kita tengah buang all the toxins. Why 3 days? Because 3 days based on studies, adalag jangka waktu yang cukup utk badan kita membuang toxin2 yang melekat dekat lapisan perut dan saluran darah, tetapi safe enough untuk dipraktikkan. Diet plan ni boleh dibuat 3 bulan sekali untuk menyahtoksik semua bahan2 kimia dalam darah. Nampak senang tapi sbnrnya susah, ramai yg xtahan act sebab kita akan rasa lapar dan sgt letih tanpa sebarang karbohidrat dalam masa 3 hari.

Tapi hasilnya, very satisfying. After 3 days kita akan rasa very fresh, kepala rasa ringan, kulit lebih bagus, more energetic, better vision, otak lebih focus and buang air besar pun lancar je............


Perhatian !!
Ade sesetangah wanita yang pakai detox diet plan untuk kurus dengan mengambil ubat-ubat laxatives yang menyebabkan buang air besar yang lebih kerap. This is ABSOLUTELY WRONG! U are not loosing any fat, instead you are loosing water and you'll become dehydrated and sick! Jangan suka-suka hati membeli over-the-counter products yang kononnya boleh membantu menguruskan badan dengan cara lebih kerap pegi toilet.

3 comments:

  1. hakimmah, farah LOVES this entry! thank you for sharing! ^.^v

    ReplyDelete
  2. Haha, tq fara D! dah baca ur blog, happy dieting!

    ReplyDelete
  3. Sωeet blog! I found іt while broωsіng on Υahoo
    News. Dο уou have any tіps on hoω to
    get lіsted in Yаhoo Neωs? Ӏ've been trying for a while but I never seem to get there! Appreciate it

    Also visit my weblog coffee pure cleanse and colo cleanse pro combo diet reviews

    ReplyDelete